Važnost točnih informacija u turizmu
Turizam se uvelike oslanja na točno predstavljanje destinacija, usluga i doživljaja. Putnici donose odluke na temelju informacija koje pronalaze online, putem turističkih agencija ili u promotivnim materijalima. Ako su te informacije obmanjujuće, to može dovesti do razočaranja, narušavanja ugleda destinacije i potencijalnog financijskog gubitka i za turiste i za lokalne poduzetnike.
U Hrvatskoj je ovaj problem posebno relevantan s obzirom na oslanjanje zemlje na imidž čiste i kulturno bogate destinacije. Od autentičnosti povijesnih lokaliteta do kvalitete smještaja, svaki aspekt turističkog doživljaja može biti pod utjecajem točnosti informacija koje primaju. Obmanjujuće tvrdnje, poput pretjeranih opisa sadržaja ili pogrešnog prikazivanja lokalnih običaja, mogu imati značajne posljedice.
Uobičajene dezinformacije u hrvatskom turizmu
Preuveličavanje atrakcija: Jedan od najčešćih oblika dezinformacija u hrvatskom turizmu je preuveličavanje atrakcija. Na primjer, neka manje poznata mjesta ponekad se reklamiraju kao “skriveni dragulji” ili “obavezne destinacije”, iako možda ne nude jedinstvena ili značajna iskustva. To može dovesti do prenapučenosti manjih lokaliteta dok glavne atrakcije ostaju podiskorištene ili posjetitelji ostaju razočarani jer se osjećaju obmanutima.
Obmanjujući opisi smještaja: Drugi rašireni problem je pretjerivanje u opisu kvalitete smještaja. Online platforme i web stranice za rezervaciju ponekad prikazuju slike koje ne odgovaraju stvarnom stanju hotela ili apartmana. To može uključivati prikazivanje zastarjelih fotografija ili izostavljanje informacija o građevinskim radovima ili drugim smetnjama u blizini objekta.
Kulturalne i povijesne zablude: Bogata povijest i kultura Hrvatske veliki su mamac za turiste. Međutim, komercijalizacija kulturnih doživljaja ponekad može dovesti do iskrivljavanja činjenica. Primjerice, folklorne predstave ili povijesne rekonstrukcije mogu se mijenjati kako bi zadovoljile očekivanja turista, umjesto da točno predstavljaju hrvatske tradicije. To može rezultirati iskrivljenim razumijevanjem kulturne baštine zemlje.
Ekološke tvrdnje: U eri ekoturizma, mnoge destinacije i pružatelji usluga u Hrvatskoj tvrde da nude održive ili ekološke opcije. Međutim, nisu sve te tvrdnje provjerene ili iskrene. Neki operateri se bave “greenwashingom”, gdje se reklamiraju kao ekološki osviješteni bez stvarnih napora da smanje svoj utjecaj na okoliš.
Uloga organizacija za provjeru činjenica
Provjera činjenica u turističkom sektoru ključna je za održavanje povjerenja i osiguravanje pozitivnog iskustva turista. U Hrvatskoj se brojne organizacije i inicijative koje se bave dezinformacijama u turizmu poput Hrvatske turističke zajednice, organizacije za zaštitu potrošača, neovisni provjeravatelji činjenica među kojima je i projekt Sveučilišta VERN’ u suradnji s HUDI-jem, TurFacto.
Izazovi u provjeri činjenica u turizmu
Provjera činjenica u turističkoj industriji nije bez izazova. Sama količina dostupnih informacija online otežava provjeru svake tvrdnje. Osim toga, turistička industrija je dinamična, s promjenama u uslugama, infrastrukturi i uvjetima okoliša koje se redovito događaju, što može učiniti prethodno točne informacije zastarjelima.
Još jedan izazov je subjektivna priroda nekih turističkih iskustava. Ono što jedna osoba smatra “luksuznim” hotelom, druga može smatrati prosječnim. Ova subjektivnost može zakomplicirati proces provjere činjenica, otežavajući postavljanje jasnih standarda za točnost.
Budućnost provjere činjenica u hrvatskom turizmu
Kako Hrvatska nastavlja rasti kao vrhunska turistička destinacija, važnost točnih informacija samo će rasti. Iz tog razloga iznimno nam je drago da Sveučilište VERN’ uz partnersku podršku Hrvatske udruge digitalnih izdavača HUDI i uz podršku Agencije za elektroničke medije razvija TurFacto. TurFacto je servis za provjeru točnosti medijskih činjenica u sektoru turizma kojeg je pokrenulo Sveučilište VERN’, a sustavnim radom na razotkrivanju lažnih informacija, dezinformacija i manipulacija cilj mu je plasirati točne i provjerene informacije o hrvatskom turizmu te poticati razvoj medijske pismenosti.